Februari 12, 2014

SWSWSW… Next!

Some Will, Some Wont, So What ? Next-lah!


Ini perkara simple yang boleh kita praktik bila rasa2 nak give up. Jangan disebabkan nyamuk seekor, habis kelambu ko bakar.

Bila berhadapan dengan mereka yang selalu memberi kritikan, rejections, jangan-lah mudah kita mengalah. Aku juga selalu mengalami perkara sebegini. Untuk counter perasaan tu, just katakan pada diri sendiri dengan perkataan diatas, SWSWSW, Next!

Lepas tu, diam dan dengar apa yang prospek tu kata, collect setiap point yang dia 'tembak' sambil tu cepat2 analis, bak kata ex-bos aku dulu, prepare your bullet baik2 untuk balas point2 yang prospek lontar. Kalau ada point yang tak jelas, jawab dengan baik kau reffer pada mereka yang senior untuk dapatkan jawapan yang tepat, bukan main tarammmm jer. Fact is fact, jangan auta! Kau boleh guna teknik SWOT ni juga untuk handle objections.

Ia akan meringgankan sikit beban stress dalam hati. Senyum dah teruskan langkah seterusnya.

Ejen Etiqa, Takaful Malaysia, Takaful Ikhlas Berhad, PruBSN Takaful, AIA dan mana2 ejen Takaful pastinya merasai perkara ini, begitu juga dengan semua ahli perniagaan. Kehidupan kita dikelilingi dengan pelbagai ragam dan karenah. So, hadap jer dengan rileks.

Siang tadi di library sempat beborak dengan gadis cantik. Okay-lah, rasa cool lah juga, ahha! :D

Nanti kita sambung borak lagi. Aku ada beberapa buku nak baca dan prepare ILP Plan Illustration Takaful untuk prospek. 

Good night!

Tiada ulasan: