Ogos 08, 2015

Kesan Melewatkan Pembahagian Harta Pusaka

Mungkin ramai yang tak sedar kesan melewatkan pengagihan harta pusaka ini boleh membawa banyak kemudaratan daripada kesenangan. 



Rata-rata respon dari org ramai semasa kami menjalankan direct-survey tentang kepentingan merancang dan mengurus agih harta pusaka adalah :


  • Saya tiada harta
  • Saya ... belum nak mati
  • Dah ada Faraid tak perlu Wasiat-lahh
  • Nanti dulu, bukan sekarang sebab saya belum bersedia lagi
  • Saya dah bagi awal2 semua harta saya pada anak-anak
  • Anak-anak saya semua dah besar, pandai-pandai-lah mereka cari harta sendiri
  • Saya banyak hutang !


Demi-masa


Diantara Kesan Melewatkan Pembahagian Harta Pusaka adalah :



  • Hutang si mati tidak di jelaskan kerana tiada siapa yang tahu rekod hutang si mati.
  • Waris menguasai harta si mati secara batil / haram kerana mengambil hak waris yang lain sesuka hati tanpa persetujuan semua waris yang berhak. 
  • Dokumen hilang, tiada maklumat yang sah dan jelas dan ini memboleh mendorong kepada keterangan palsu
  • Bilangan waris semakin bertambah, tiada sesiapa yang mengambil tanggung jawab menguruskan.
  • Keluarga berpecah belah, mungkin bertambah teruk masing2 mengambil sikap lepas tangan.
  • Akhirnya harta si mati tidak di uruskan, aset beku, pertukaran geran tanah bermasalah dan masalah lain timbul berterusan. 

Tiada ulasan: