April 30, 2014

Field Study Trip - MAS

Mengimbau kembali pengalaman lawatan sambil belajar di Malaysia Airline System - MAS pada bulan April , 2013 bersama rakan industri Insuran & Takaful yang dianjurkan oleh Malaysian Insurance Institute (MII).

Bersama rakan industri insuran & takaful di Hangar 6, Malaysia Airlines, A380, KLIA, Sepang.

April 17, 2014

Charity Drive: Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas

Teks : Khaidir Zakaria
Rujukan : Komuniti & Sukarelawan

Bismillah.


Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas


Insya Allah, saya akan terlibat menguruskan CSR seterusnya ke Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al Ikhlas yang terletak di Kampung Pulau Meranti, Puchong, Selangor pada 1 June, 2014 (Ahad).

Charity drive ini, bakal di sertai dari kelab pemotoran Kelab Alfisti Malaysia, Volvo Enthusiast Club Malaysia, sukarelawan bebas dan terbuka kepada mereka yang ingin turut serta.

Diantara pengisian aktiviti pada hari tersebut adalah dengan aktiviti makan tengah hari bersama, sesi pemberian hadiah kepada setiap warga tua, pemeriksaan kesihatan dan beberapa aktiviti lain yang dalam perancangan.

Kepada mereka yang ingin membuat lawatan peribadi atau ingin menganjurkan lawatan kebajikan bersama persatuan masing-masing boleh menghubungi pengurus rumah jagaan tersebut iaitu Pn Muji Binti Sulaiman di talian 012 243 3743. Untuk maklumat tambahan, sila hubungi saya di talian +6011 3292 8711.

Alamat :

Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas
Lot 3530, Jalan Besar, Batu 9, Kampung Pulau Meranti, 47120 Puchong, Selangor

Maklumat Tambahan : Soal & Jawab


Apakah bentuk sumbangan yang diperlukan ?

Semua jenis bentuk sumbangan di terima. Buat masa ini, sumbangan seperti kerusi roda yang boleh di bawa mandi (Shower Wheelchair), Sabun Mandi Cecair Dettol, Pampers Dewasa Size L dan Sabun Basuh Pakaian sangat di perlukan. ( updated 10/11/2014)

Waktu Melawat ?

Waktu melawat yang sesuai adalah dari jam 10 pagi hingga 4 petang. Boleh juga membawa anak-anak anda hadir bersama. Warga emas ini sangat suka kehadiran anak-anak kecil. 

Rumah Kebajikan Orang Tua


Update : 

Perjalanan akan bermula dari


Masjid Perdana Putrajaya (via Persiaran Perdana) berkumpul pada jam 9 pagi dan kita menjangka akan tiba Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al-Ikhlas pada jam 10 pagi (selepas ditambah tolak waktu menunggu dan sebagainya, so guys, please be punctual.)

Laluan lengkap seperti di google maps dibawah.


Lihat Peta yang Lebih Besar

Terima kasih

Penafian : Khaidir Zakaria adalah sukarelawan bebas dan tidak terikat dengan Rumah Jagaan dan Rawatan Orang Tua Al Ikhlas. Beliau sedia membantu dari sudut menyediakan maklumat yang anda perlukan. 

April 16, 2014

Keperluan dan Rancangan

Memahami Keperluan dan Keutamaan Dalam Merancang 


Masih ramai yang kurang jelas tentang kepentingan perlindungan kewangan dengan menyumbang dalam pelan Takaful. 

Fungsi takaful itu luas dan pelbagai. Ia boleh membantu kita dari segi :


  • Pendidikan
  • Persaraan
  • Perniagaan
  • Kos Pembiayaan Perubatan
  • Pengurusan Perlindungan Perumahan
  • Pengurusan Hutang


dan 

Rancang-lah ia berdasarkan keperluan dan keutamaan untuk masa hadapan ahli keluarga kita.

April 03, 2014

Bijak Mengurus Wang

Teks : Khaidir Zakaria
Rujukan : Buku Bijak Mengurus Wang

Salah faham orang Melayu kita berhubung perlindungan takaful atau 'insurans' ialah ia bukan perkara yang fikirkan penting atau harus didahulukan. Manfaat yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar ini dipandang remeh berbanding pengumpulan harta yang berbentuk fizikal.



Itulah sebabnya ramai orang Melayu, apabila dilanda musibah sama ada menghidap penyakit kritikal atau perlu kepada pembedahan, terpaksa membuat rayuan mengutip derma menerusi media massa, di televisyen atau radio.

Tidak terkecuali dalam kalangan artis veteran berlaku sedemikian. Seandainya mereka merancang sementara masih berkarya dan mampu memiliki kehidupan mewah untuk mengambil perlindungan takaful, sudah pasti keadaan di masa susah ini lebih mudah dilalui.

Konsep create and save atau mulai dan menabung adalah sesuai untuk diaplikasikan kepada produk takaful. Apabila anda mulai melanggan takaful diri atau keluarga, tabungan anda sudah mulai dibina. Jika jumlah maanfaat diambil adalah RM100,000 jadi jumlah inilah yang tersedia untuk waris apabila berlaku kematian. Katakanlah setelah mengambil polisi selama satu tahun dan musibah melanda. Anda baru mencarum RM1,200 tetapi manfaat yang diterima oleh waris anda adalah RM100,000.

Jika anda perlu menyasarkan dana sebanyak RM100,000 dengan kemampuan tabungan anda hanya RM100 sebulan, anda akan berjaya mengumpul hanya RM 1,267.03 (dengan andaian pulangan 10% setahun) dalam tempoh satu tahun. Jumlah ini pasti tidak mencukupi untuk menyara hidup waris yang ditinggalkan. Jumlah RM100,000 yang sudah tersedia untuk waris akibat pengambilan perlindungan diri yang awal pasti boleh menampung kos sara hidup waris untuk tempoh yang lebih lama.

Di copy & paste dari Buku Hajah Rohani, page 198, untuk rujukan bersama.

Mac 31, 2014

Financial Consumer Protection by PIDM

Teks : Khaidir Zakaria
Rujukan : Malaysian Insurance Institute



You are invited to attend a free briefing on Financial Consumer Protection by Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM).  

With the enactment of Akta PIDM 2011, Takaful and Insurance Benefits Protection System (TIPS) was brought into effect on 31 December 2010 and is administered by PIDM. The primary aim is to ensure takaful certificate and insurance policy owners  enjoy government-backed financial consumer protection similar to that provided for depositors. The implementation of TIPS is also expected to promote growth of the insurance and takaful industry.

Therefore it is important to keep insurance and takaful agents and the employees of the takaful operators and insurance companies updated with this Financial Consumer Protection package, which includes TIPS and a higher deposit insurance limit of RM250,000.

Date & Location (2pm - 5pm)

15 May 2014  - 10th Floor, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Kuala Lumpur Sentral
8 May 2014 - Ramada Plaza, Melaka
20 May 2014 - Impiana Hotel, Perak
6 August 2014 - Holiday Villa, Kedah
14 August 2014 - The Zenith Hotel, Pahang
2 Octobert 2014 - 10th Floor, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Kuala Lumpur Sentral
14 October 2014 - Sunway Hotel, Penang
5 November 2014 - Puteri Pasific, Johor

The Briefing will cover :
  • Akta PIDM 2011
  • Takaful and Insurance Protection Benefits Systems (TIPS)
  • Guidenlines on th use of PIDM's Protection and Membership Representation in Advertisements
  • Deposit Insurance Systems
  • Public Awareness Initiatives
  • Financial Consumer Protection Package
Target Audience
  • Agency Manager & Leaders
  • Takaful Agents & Operators
  • Insurance Agents
  • Insurance Personnel (Claim Personnel, Underwriters, Brokers, Adjusters, Branch Managers, etc)


Mac 27, 2014

Komuniti Putrajaya - Talian Penting

Untuk Rujukan Bersama Warga Penduduk Putrajaya dan Cyberjaya


Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya

  • Balai Polis Percint 11 - 03 8889 2222
  • Ibu Pejabat Polis Daerah (Percint 7) - 03 8886 2222
  • Pengkalan Polis Marin Putrajaya - 03 8888 0251
  • Hospital Putrajaya - 03 8888 0080
  • Klinik Kesihatan Putrajaya (Percint 9) - 03 8888 3057
  • Klinik Kesihatan Putrajaya (Percint 11) - 03 8881 1732
  • Jabatan Bomba & Penyelamat Putrajaya (Percint 7) - 03 8888 0036
  • Jabatan Kerjaya Raya (JKR) Putrajaya - 03 8885 6964
  • Putrajaya Holdings (PJH) - 1 800 888 754
  • Perbadanan Putrajaya - 03 8887 3000
  • 1Malaysia One Call Center - 03 8000 8000
  • GAS Malaysia - 012 9793600 / 014 644 6464
  • TAKAFUL Keluarga Putrajaya Cyberjaya  - 011 3292 8711
  • TNB Putrajaya - 03 8886 6888
  • Syabas Wilayah Sepang - 03 8706 1154
  • TNB Careline - 15454
  • Syabas - 1 800 88 5252
  • Kelab Komuniti Taman Tasik Cyberjaya - 03 8318 0008
  • Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin - 03 8881 1479
  • Multimedia University Cyberjaya - 03 8312 5010
Bilik Gerakan Perbadanan Putrajaya boleh dihubungi dengan menggunakan aplikasi telefon pintar berikut :

Telegram - 019-266.3000 atau Telegram ID @BilikGerakanPPj

WhatsApp - 019-266.3000 
Email - gerakan@ppj.gov.my
Talian aduan - 03-8887 3000

Updated by 27/3/2014


masjid-putrajaya

Mac 25, 2014

Ingatan Buat MH370

Teks : Khaidir Zakaria
Rujukan :

Bismillah

Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (انّا للہ و انّا الیہ راجعون)
Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.