Julai 09, 2018

Antara Hibah dan Wasiat

"WASIAT BOLEH DITENTANG, HIBAH TAK BOLEH DITENTANG!"


Personally saya tak berapa setuju dengan penggunaan ayat di atas. Saya lebih selesa menggunakan ayat "Pembahagian dalam Wasiat masih tertakluk kepada faraid, pembahagian dalam Hibah tidak tertakluk kepada faraid."

Dokumen Hibah masih lagi sebuah dokumen yang tidak kebal daripada apa-apa ketidaksetujuan. Sekiranya ada 'dispute' dan ada mana-mana pihak berkepentingan yang tidak bersetuju dengan hibah tersebut, mereka masih boleh bawakan perkara tersebut untuk dibicarakan di Mahkamah Syariah.

Antara Hibah dan Wasiat
Khidmat Menyediakan Wasiat &Hibah


Bezanya, sekiranya pihak berkepentingan (atau waris faraid) tidak bersetuju dengan pembahagian dalam Wasiat, mereka boleh nyatakan perkara tersebut kepada Wasi, dan Wasi perlu agihkan harta pusaka mengikut faraid.

Namun sekiranya mereka tidak bersetuju dengan Hibah, Wasi tidak boleh secara terus bertindak mengikut permintaan mereka. Kes tersebut perlu dibicarakan dan akan diputuskan di Mahkamah Syariah.

Di sini pentingnya pembikinan dokumen dibuat secara betul, dinyatakan secara jelas dan professional, serta Pemberi Hibah perlu mendapat nasihat yang tepat agar mereka memenuhi syarat-syarat hibah, untuk mengelakkan keputusan mahkamah yang tidak menyebelahi perancangan mereka, sekiranya berlaku dispute nanti.

Penulis asal:
Mohd Hairulazlan Bin Ramlan

Tiada ulasan: