Julai 11, 2018

Bagaimana Wasiat Terbatal

ADAKAH WASIAT AKAN TERBATAL SEKIRANYA WARIS TIDAK BERSETUJU DENGAN WASIAT?


Secara jelas yang perlu kita fahami, cara pengagihan harta pusaka melalui Wasiat masih tertakluk kepada Faraid. Memang ada sebahagian Pewasiat yang menyatakan hasrat pengagihan harta mereka dalam Wasiat dengan tidak mengikut faraid. Namun selepas Pewasiat meninggal dunia, waris-waris berhak untuk tidak bersetuju dengan cara pengagihan tersebut dan boleh menuntut hak mereka mengikut hukum faraid.

Walaubagaimanapun, ini tidak menjadikan Wasiat tersebut terbatal. Wasi yang dilantik dalam Wasiat tersebut masih perlu menjalankan tugasnya, dia masih perlu menguruskan hutang-piutang si mati dan mentadbir harta pusaka sehingga ke pengagihan kepada waris-waris. Cuma cara pengagihannya sahaja yang tak dapat dibuat mengikut hasrat Pewasiat, tetapi diagihkan mengikut hukum faraid.

Sebagai tambahan, apabila seseorang membuat Wasiat, dia memang tidak boleh lari daripada hukum faraid. Malahan di as-Salihin, setiap Wasiat akan terkandung artikel seperti yang dilampirkan di sini. Sekiranya ada Pewasiat yang meminta untuk memadam artikel ini daripada Wasiatnya, as-Salihin dengan secara tegasnya tidak akan mengikut permintaan tersebut.

Nota Tambahan:


Menurut Seksyen 12. Wasiat terbatal. (ENAKMEN WASIAT ORANG ISLAM (SELANGOR) 1999)

Sesuatu wasiat hendaklah menjadi batal jika-

(a) pewasiat menjadi seorang yang tak sempurna akal dan mati dalam keadaan tersebut;

(b) benefisiari mati sebelum pewasiat;

(c) sesuatu yang ditentukan atau manfaat wasiat tersebut telah musnah sebelum kematian pewasiat; dan

(d) pewasiat menarik balik wasiatnya.

contoh-surat-wasiat
Wasiat
BACA: Panduan Menyediakan Wasiat di as-Salihin Trustee Berhad

Perancangan harta pusaka adalah sebagai satu tanda keprihatinan anda terhadap nasib yang bakal menimpa ahli keluarga. Buat-lah dokumen wasiat bertulis agar memudahkan ahli waris kita menguruskan harta peninggalan kita di masa hadapan.

Kepada ahli waris, hormati-lah hasrat Pewasiat dalam pesanan dan hasrat beliau, usah persulitkan urusan agihan harta pusaka. Semoga ada keberkatan.