Jun 05, 2014

Bagaimana saya membantu prospek memilih pelan ‪Takaful‬ Keluarga ?

Mula-mula saya perlu kenal pasti gaya hidup prospek.

Kemudian, saya akan tanya beberapa soalan berkaitan ‪pengurusan‬ kewangan semasa prospek.

Saya kenal pasti masalah yang di hadapi.
Saya kenal pasti impian dan harapan prospek.

Saya analisis maklumat yang di terima.

Kemudian, dari hasil maklumat tersebut saya berikan tiga (3) cadangan untuk prospek fikirkan, cadangan berdasarkan ilmu dan pengalaman yang saya pelajari dari 'real experiences' clients saya yang lain.

Dari hasil persetujuan dan persefahaman cadangan tersebut, baru lah kita dapat tentukan berapa bayaran sumbangan bulanan/tahunan yang perlu prospek sumbang berserta faedah yang bakal prospek terima kelak.


Moral of the story :


Setelah ejen takaful menerangkan cadangan yang bertepatan dengan keperluan prospek dan prospek juga perlu jelas dan faham terlebih dahulu kenapa, apa, berapa, bagaimana dan mengapa beliau perlukan pelan perlindungan takaful keluarga (atau perniagaan) bagi membantu beliau dan ahli keluarga dari sudut simpanan, tanggungan kos rawatan, persaraan, simpanan pendidikan, wasiat, dan sebagainya.

Jangan main sign dan angguk kepala sahaja ya !

Harus di ingat, takaful (ILP) bukan-lah pelan 'pure ‪investment'. Dan, pastikan anda juga faham perbezaan 'Caruman' dan 'Simpanan'.

Tiada ulasan: