Ogos 12, 2018

Türkçe dersi di Putrajaya

Kelas Asas Bahasa Turki (Türkçe dersi) di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya. 


Syukur alhamdulillah, Allah temukan aku dengan saudara Na’im Suhaimi di media social Facebook. Pertemuan itu telah menghasilkan kerjasama untuk menubuhkan Kelas Asas Bahasa Turki di Kelas Putrajaya Prihatin dengan sokongan dan kerjasama baik pihak Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin Putrajaya.

Tujuan penubuhan ini adalah untuk berkongsi ilmu dengan anak muda di kawasan sekitar khususnya Putrajaya dan Bangi. 

Kelas ini terbuka kepada sesiapa yang berminat untuk menambah ilmu Bahasa.


Topik menyentuh bab perbualan harian. Buku latihan yang digunakan adalah İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1.

Selain Kelas Asas Bahasa Turki, di Kelas Putrajaya Prihatin juga ada menganjurkan Kelas Asas Bahasa Isyarat, ia diadakan sebulan sekali. 

Inisiatif dan objektif utama kelas ini ditubuhkan adalah untuk mewujudkan rasa sayangkan ilmu dalam pada masa yang sama dapat kita mengimarahkan Masjid. 

Moga ada keberkatan dan hikmah kepada peserta yang hadir menimba ilmu ini. 

Türkçe dersi di Putrajaya
Türkçe dersi di Putrajaya

Diantara perkataan yang telah kami belajar pada hari ini;


  • Merhaba / Hi 
  • Günaydın / Selamat pagi
  • Nasılsın? / Apakhabar?
  • Iyiyim / Saya sihat
  • Nerelisin? / Berasal dari mana?
  • Hoşça kal! / Selamat tinggal! / Bye
  • Güle güle / Selamat tinggal / Bye
  • Teşekkür ederim / Terima kasih
  • Senin adın ne? Siapa nama kamu?
  • Benim adım Khaidir Zakaria / Nama saya Khaidir Zakaria
  • Memnun oldum / Selamat berkenalan


Contoh Ayat Perbualan


Merhaba! Benim adim Khaidir Zakaria. Ben Malezyalıyım. Memnun oldum. 

(Hi, Nama saya Khaidir Zakaria, saya berasal dari Malaysia. Selamat berkenalan!

Siz nasılsınız?

(Apakhabar?)

Teşekkür, ederim iyiyim

(Terima kasih, saya sihat.)

Hingga kita bertemu lagi di Kelas Asas Bahasa Turki seterusnya. :)  Hoşça kal!

2 ulasan:

Aku adalah aku berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Aku adalah aku berkata...

Macam beh je