Januari 04, 2018

Sukarelawan di Kelas Putrajaya Prihatin

Kembali Berkhidmat di Kelas Putrajaya Prihatin


Beberapa hari lagi aku akan kembali berkhidmat pada setiap malam rabu dan khamis berkongsi ilmu Matematik di Kelas Putrajaya Prihatin yang bertempat di Aras 3, Dewan Solat Lelaki Tambahan, Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya. 

Sukarelawan Kelas Putrajaya Prihatin
Kelas Putrajaya Prihatin


Kelas ini aku dan beberapa orang rakan sukarelawan mula tubuhkan pada April 2016. Kami bukan guru sekolah by profession. Kami mengajar berdasarkan pengalaman mahal yang kami belajar sepanjang jatuh bangun mengharungi cabaran masa kini. 

Di Kelas Putrajaya Prihatin kami menerapkan kemahiran insaniah / soft skills

Kami mengajar secara PERCUMA. Dana kami collect dari duit poket kami dan juga secara crowd-funding, sebahagianya pula dibantu oleh ibubapa pelajar, rakan komuniti dan juga kenalan FB Kelab Komuniti Prihatin Putrajaya.

24hb ni kelas bermula, moh ler yong dan yeop bersama kami berkongsi ilmu dengan anak-anak yang bakal menjadi pemimpin hebat pada masa akan datang ! Insya Allah. :)


Bagaimana untuk sertai Kelas Putrajaya Prihatin ini ?
Setiap peserta yang ingin mengikuti Kelas Putrajaya Prihatin perlu melalui ujian saringan 4M iaitu; Membaca, Menulis, Mengira & Melukis.
Tujuan ujian saringan ini adalah untuk mengenal pasti tahap kemahiran peserta.
Apa kritiria yang melayakkan anak saya untuk mengikuti Kelas Putrajaya Prihatin 2018 ?
Selain dari faktor 4M diatas, ada beberapa faktor yang lain yang kami ambil kira. Diantaranya adalah pendapatan seisi rumah, attitude peserta, attitude ibubapa dan juga semangat mahu belajar oleh peserta.
Kami juga menghadkan pengambilan peserta kerana untuk menjaga kualiti dan fokus kepada pelajar. 
Buat masa ini hanya (2) mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu dan Matematik untuk tahun 1 - tahun 5 yang kami wujudkan.
Tujuan asal kelas ini diwujudkan adalah untuk memberi khidmat berkongsi ilmu secara percuma. Ya, percuma. Memang sengaja kami tidak mewar-warkan tentang kelas ini adalah percuma since April 2016.  
Namun begitu, setelah melalui beberapa fasa pengalaman, kami (baca: rakan sukarelawan) bersepakat untuk mengalakkan setiap peserta yang terpilih tahun ini membuat sumbangan sebanyak RM30 - RM 50 sebulan iaitu 8 kali kelas bagi membiayai kos peralatan pembelajaran dan pengurusan. Kos yang lain akan ditanggung secara crowd-funding.


Kami memerlukan lebih ramai anak muda untuk berkhidmat dalam aktiviti sukarelawan. Kepada pelajar sekolah menengah sekitar Putrajaya tu, jom lah sertai rakan sukarelawan Kelas Putrajaya Prihatin. Marilah bersama kami, kita bersatu mendidik anak bangsa, moga dengan sedikit usaha untuk saham akhirat ini kita semua selamat dunia-akhirat.

Kepada mereka yang berminat untuk menjadi sebahagian dari ahli keluarga rakan sukarelawan Kelas Putrajaya Prihatin, sila lawat FB Kelab Komuniti Prihatin Putrajaya untuk maklumat aktiviti.

Wallahu a'lam

Tiada ulasan: