April 14, 2015

Contoh Senarai Dialog Wasiat

Beberapa Contoh Senarai Dialog Ringkas Berkaitan Wasiat. 



great minds discuss ideas


Kami catat dan kongsikan contoh senarai dialog yang biasa orang ramai kata tentang Wasiat.




  • 'Bukan kata dengan ada Wasiat semua urusan pengagihan mudah' 
  • 'Samaada memiliki Wasiat atau tiada Wasiat, masih memerlukan Mahkahmah Tinggi untuk mengeluarkan Surat Kuasa'
  • 'So, kenapa perlu saya menyediakan Wasiat?'
  • 'Kalau pergi Mahkahmah Tinggi saya perlu Lawyer/Peguam untuk dapatkan Probet? (Praticing Sivil & Sharie Lawyer) 'Buat sendiri tak boleh ke?'
  • 'Dimana nak dapatkan Sijil Faraid? Dapatkan di Mahkahmah Tinggi atau Mahkahmah Shariah?
  • 'Penting ke Sijil Faraid ni?'
  • 'Saya dah bagi harta seperti rumah, tanah, KWSP, takaful saya pada anak2, isteri secara verbal/lisan. Tak boleh ke?' 
  • 'Wasiat tu haram!' 
  • 'Bukankah Islam hanya membenarkan kita berwasiat 1/3 sahaja? Bolehkah saya wasiatkan kepada waris saya? 
  • 'Banyak sangat prosess-lah, lecehh'
  • 'Betul-ker Wasi/Pentadbir akan menguruskan hutang2 saya selepas kematian saya?' 
  • 'Loan-Rumah saya ada MRTA, kalau saya mati, hutang rumah saya selesai, so, tak perlu Wasiat-lah kan?'
  • 'Pembahagian harta saya, harta saya kenapa saya perlu bagi harta saya kepada Waris saya sedangkan waris Faraid saya tidak menyumbang langsung?' 
  • 'Kemana harta saya jika harta saya tidak di Wasiatkan? Baitulmal ? Kerajaan? 
  • 'Wasiat tidak perlu nama Waris.'
  • 'Saya buat Wasiat tetapi tidak mengikut had Faraid, tidak berdosakah saya?'
  • 'Saya tak der Aset, hutang jer banyak. Perlu juga ker sediakan Wasiat'
  • 'Banyak kes harta tertangguh-tidak-berwasiat adalah dari orang yang tak berapa Kaya, betul ke?'
  • 'Registar of Unclaimed Money tu apa? Kalau tiada Wasiat, harta saya ke sini ke?
  • 'Penama KWSP tu pemegang Amanah. Penama tidak ada hak mengunakanya, betul?'
  • 'Kalau penama bawah umur, kemana duit pampasan Takaful saya tu pergi?'
  • 'Kalau penama meninggal dunia, macam mana?'
  • 'Orang Bankrap atau Waris Bankrap boleh buat Wasiat?' Tak Boleh ke ?
  • 'Jika saya boleh melantik mana-mana Individu untuk menjadi wasi Wasiat saya. Kenapa perlu saya melantik Amanah Raya atau as-Salihin Trustee ?'
  • 'Saya dah tulis Wasiat dengan Peguam ABC & Co. So, kenapa saya perlu tulis Wasiat dengan Amanah Raya atau as-Salihin Trustee?' 
  • 'Kalau Peguam ABC & Co meninggal dunia dahulu sebelum Pewasiat, macam mana?' 
  • 'Prosidur polisi perlaksaan Wasiat setiap pemegang Amanah ni sama ke?' Contoh - Amanah Raya , as-Salihin Trustess, Maybank Trustee, dll.
  • 'Fee setiap pemegang Amanah ini sama ke?'
  • 'Apa beza as-Salihin Trustee dengan Amanah Raya?'
  • 'Bank2 GLC seperti Bank Rakyat, Bank Islam, dll dan bukan Bank GLC seperti CIMB Trustee, RHB Trustee, Maybank Trustee' - Apa Business Utama Bank2 ini?
  • 'UBB Trustee Berhad ?'
  • 'Perlu-kah saya beritahu Isteri saya tentang Wasiat saya?'
  • 'Saya tiada anak. Perlukah saya berwasiat juga?'
  • 'Harta saya di luar negara boleh-kah Pentadbir as-Salihin Trustee menguruskannya?'
  • 'Apa yang akan berlaku sekiranya syarikat pemegang Amanah bankrap?' Sila rujuk Akta Syarikat Amanah 1949.
  • 'Saya nak hadiahkan rumah ini kepada isteri ketiga saya, boleh? Perlu nyatakan dalam Wasiat?'
  • 'Saya nak agihkan harta saya kepada rumah kebajikan, rumah tahfiz, boleh? Bagaimana? 


Dicatat oleh Khaidir Zakaria

Tiada ulasan: